agak kotor, tapi nak jugak tanya.

korang,
nak tanya satu benda ni.
dah lama nak tau.
tapi tak pernah tanya secara live sebab terlalu geli.
saya nak tanya ni, pastikan korang jawab tau.
tapi jangan describe over-over pulak, karang ada yang nangis taip banyak-banyak tapi kena delete.
lagi satu, jangan lah lepas baca soalan jujur saya nanti terus korang flag blog ini.
tolong jangan flag.
soalan ni kotor ni.
betul ni.
tak tipu.
dan amat memerlukan jawapan dari sesiapa sahaja untuk menghentikan persoalan yang sudah lama bermain di benak fikiran sejak-sejak saya mengetahui tentang wujudnya satu penyakit ni..
soalannya;






















MACAM MANA orang boleh tau dia berak berdarah??
note: macam mana dia tau ok, macam mana.

13 comments:

fzah.ruslan said...

hurmmm... ni kene tanye adinda ku Hakim nih. beliau pernah masuk ward sbb yak-yak berdarah. huhhu. tp taknah tya, waktu tu die kecik lg, n saye pule tgh stdy kt KL.. kesimpulan : tatawu.

hahha! mcLa, anda berhak delete comment tidak membwa sebarang faedah ini.

zAituL aZrA said...

mcm mane leh tau?
time die 'uk uk' tu kua darah skali ler.x kre la fresh blood ker..or altered blood (dh mcm wrna hitam2 sket)..
nk tau cmne altered blood tu? ble najis kte wrna same cm rambut (rambut hitam ok.bkn rmbut yg di-dye)..hehee
nape ni? ade sape2 berak berdarah ke? nway, cpt2 jmpe doctor..
if fresh blood, maybe haemorrhoid..cr la dlm internet utk explanation selanjutnye ok.. :)

lady elle said...

ermmm.. aku rase kan ila, kalu nk tau u-uk berdarah tu, kat 'tut' tu mcm ade darah.. kalu x silap aku la, aku mcm penah terbace dlm paper pasal u-uk berdarah ni.. ermmm..

rujuk pade yg pakar la senang ctr.. hehe

elida hanan. said...

hahah ngokngek mcla. aku ingt nak tny gapo..

hurmmm... aku jwb based on gapo hk aku tau la eh..

beyak berdarah ni ade 2 types.

first hk kalu beyak keluar frank blood, like smbil defecate tu ade bleeding profusely.maknanya mcm blood tu tak bercampur la ngn stool tu.mcm sambil berak smbil keluar darah la.

2nd, kalau blood tu dah bercampur ngn stool, stool tu akan jadi dark in color, almost black. kalu aku tny patient, aku kena compare color stool tu ngn kaler rambut. but there can be variations lah, maybe the blood is not as much, so stool tu can just be darker as usual, but surely it is not the normal brown color.

hehe aku pun tktau betol ko dok ni. pehe ko dok?

yaNi said...

3 signs
- tarry black
- foul smelling
- it stick to the pan

ila ni said...

oh, xde kaitan pon.
saja nak tanya sebab duk terpikir sejak kecik yang adakah kita perlu tengok & perhatikan buangan kita sendiri setiap kali selepas sesi tandas? hahhahahahahhaha jijij!!!

ila ni said...

yani :
- it stick to the pan???
yeuuwww

elida:
err... paham,paham (lantas bermuka blur)

ila ni said...

elida :
wait wait wait.. NORMAL BROWN COLOUR?? hahhahaha najis kite kaler koko ke selama ni? hihihihih ah dah tak lalu makan..nyesal tanya.

keriangandunia said...

kalau taik yang "sihat", kaler die ape eh? kuning kepisangan ke hazel brown?

*uhh lapar lak. makan pisang*

zHafHarIna said...

hehe...bisa buat perutku pecah thn gelak..hahaha..aku pnah gak mcla jdik mcm 2..biasenya ms sembelit..huhuhu...byk dh kua..bile dh slesai hjt, trase skt bile nk duduk..huhuhu....

ila ni said...

padi:
kao memang kalau topik2 jijik memang akan membuatkan nafsu makan ko naik!

zha:
weeeeeeiii tidakkk!
zha aku x ajeng tau pon aku pnah mengalaminya atau tak sebab tu aku keep wondering bagaimana org blh tau akan najisnya berdarah? huhuhuh

aNeA_hAyATi said...

hahaaa..da agak realiti sebenar d sebalik sOalan mcla..

ila ni said...

kikiki ramai yg mnjwb tak ikut soalan tp cukup untuk dijadikan informasi sepjg hayat. muchas gracias!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...