tips jikalau mempunyai rumah sendiri suatu hari nanti

Mari berkongsi ilmu yang ada. Ini pun belum tentu benar atau tidak ;p

1. TV di dalam bilik tidur; wajar atau tidak?
*Diingatkan: Tiada pilihan. Ruang sempit. Pilih - ruang tamu atau bilik.*

Dari segi architecture, katakanlah anda tinggal di rumah yang tak besar. Tak sederhana, iaitu kecil dan sempit la senang kata. Jadi haruslah agak sesak yang tak tau mana nak letak peti sejuk, mana nak letak TV mana nak letak rak kasut dan sebagainya.

Sekarang ni, tak kesahlah anda nak susun macam mana pun perabot tersebut, tapi dalam architecture, kita dikehendaki seboleh-olehnya mengelak daripada letak TV di ruang tamu. Kata lecturer;

"Orang sekarang dah tak letak dah TV kat ruang tamu, letak kat bilik tidur. Bangun tidur terus tengok berita. Check saham. Sebelum tidur pun layan cerita dulu. Lagi privasi dan jimat masa. "

Itu pendapat dari bidang architecture. Perlu diingatkan, ideologi architecture sesetengahnya hanya sesuai dipraktikkan di rumah-rumah mewah je. Sesetengah sahaja.




Dari segi kesihatan pula, TV tidak dibenarkan diletak di dalam bilik tidur. Yang ini saya setuju.
Sebab utama adalah bagi mendapatkan tidur yang mencukupi. Ada TV kat bilik nanti kita akan terdrag tengok cerita lepas satu,satu sehinggalah lewat malam. Habit ini lambat laun akan memberikan kesan terhadap jadual tidur yang akhirnya tidak mustahil menggalakkan insomnia. kot. Kesan insomnia boleh google sendiri.

Itu pendapat dari perubatan. Dr. Oz yang beritahu.

Simple, berwarna lembut dan tak terlalu sarat sebeginilah contoh terbaik untuk sebuah bilik tidur. Tapi bergantung juga pada selera masing-masing.



Jadi, decision di tangan anda.
Bagi yang berumah besar, anda beruntung.
Boleh buat bilik khas untuk ruang menonton TV.
Bagi yang berumah kos rendah?
Kalau saya, letak je TV kat ruang tamu.
Takpe tak ikut peredaran zaman @ tak stylo pun, janji kesihatan anda terjamin.
Walau peranan dia mungkin nampak kecik je, tapi secara tak langsung anda juga boleh membendung dan mengawal tontonan anak-anak juga suatu hari nanti ;p

Tak paham? Sorilah tak reti nak huraikan.

3 comments:

rashid said...

25. Beberapa aktiviti fizikal yang mudah untuk langsing
i. Jalan cepat. Gunalah kasut yang cukup selesa dipakai agar kaki tidak melecet dan sihat
ii. Gunakan tangga untuk naik ke tingkat atas. Jika terlalu tinggi,naik tangga untuk beberapa tingkat, kemudian sambunglah denagan menaiki lif
iii. Renang adalah latihan menyeluruh. Berenang dengan laju dengan nafas yang dalam
iv. Bersenam atau peregangan, sangat baik bagi otot-otot dan sendi-sendi yang kaku. Melenturkan otot dapat melancarkan peredaran darah
v. Tunggang basikal dan kayuh perlahan-lahan tetapi dalam tempoh yang lama. Ini dapat mencantik dan merampingkan peha.


~~ku terbaca artikel yg diemailkan kat aku..lihat point no 5..dan baru kutahu....ohohoh

ila ni said...

hahaha tergelak besar aku baca hahahah
aku pun br tahu. wah lpas ni satu kayuhan aku bersamaan 2 minit lah. sangat perlahan.

rashid said...

yes.anda cubelah..nanti mesti anda didewa-dewakan ktika aktiviti sukaneka acara"bawa basikal siapa palaing perlahan tanpa jatuh"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...