tangan kanan

persoalan yang sudah lama berkurung saja dalam minda.



nih nak tanya.
kalau korang makan berpisau garfu, garfu itu pakai tangan mana?
saya tangan kiri. konon ikut etika la kan , kiri?
dan memang lagi senang potong dengan tangan kanan dan suap tangan kiri.
tipu.
dua-dua; suap & potong selesa tangan kanan.
tapi konon mengikut keadaan lah sangat, maka terikut la dengan peraturan yang bukan berdasarkan hadis tu.
tadi saya search pasal benda-benda ni.
cari hadis yang berkait.
tapi terjumpa blog ni yang saya rasa dah cukup clear untuk menjawab persoalan saya.
anda kidal? bukan alasan!
boleh tengok SINI
tak pun, SINI lagi okay.
tak mintak izin pun tapi takpe ah tuan blog ye, benda baik nih nak share jugak.

mari sama-sama makan & minum dengan tangan kanan!

2 comments:

azlina said...

klu org kan, mmg dah terbiasa guna dua belah tgn..
boleh je nk potong mknn guna tgn mna2 pun..
tp yg penting klu nk suap mknn tu mmg guna belah kanan la...
sbb mmg itu sunnah nabi dan suruhan Allah kan..
peduli hape dgn etika yg dicipta manusia ini..
kan??

ila ni said...

betul2.
tp bila duk semeja ngan dedatin angkuh kat mjlis kawen, memang ada rs serba salah... ahh pasni takdenye! nk pandang pelik pun pelik ah, saya mau pakai tgn kanan!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...